Over de leesscan
De leesscan wil als online tool leerkrachten en pedagogische begeleiders op weg helpen naar een duurzaam leesbeleid. Met de leesscan kan je gericht de beginsituatie analyseren op je school. Vervolgens krijg je inspiratie op maat van jouw resultaat.
Er is reden tot ongerustheid over lezen in het Nederlandse taalgebied. Onderzoeken zoals PIRLS en PISA wijzen op een dalende leesvaardigheid én leesmotivatie van leerlingen in alle onderwijsniveaus. Leerlingen behalen niet het gewenste begripsniveau én hun betrokkenheid bij lezen en leesmotivatie is laag.
Naar krachtig leesonderwijs
Met het onderzoeksproject 'De leesscan' (2021-2023) wilde hogeschool Odisee schoolteams ondersteunen richting een duurzaam leesbeleid, vertrekkend van hun eigen specifieke schoolsituatie. Daarbij werden de aanbevelingen van de Taalunie gevolgd: een duurzaam leesbeleid is cruciaal om de lees- en bij uitbreiding leerprestaties van elke leerling te verbeteren. Schoolteams die willen inzetten op krachtig leesonderwijs hebben best aandacht voor:
- een duurzaam lees- en taalbeleid
- een motiverende leesomgeving
- effectieve leesdidactiek
- leesmonitoring
- samenwerking met een breed leesnetwerk
Via de leesscan wordt ook het urgentiebesef van schoolteams aangewakkerd om werk te maken van de verschillende pijlers van krachtig leesonderwijs. Het project 'De leesscan' resulteerde in een digitaal platform dat bestaat uit een leesscan op schoolniveau, inspiratiewijzers en praktijkvoorbeelden.
Een gevalideerd instrument
De leesscan werd ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek en een brede bevraging van zowel experts als schoolteams. Na een testfase in het onderzoeksproject werd de scan voor basisonderwijs uitgebreid en geoptimaliseerd. Je kan de leesscan ook gebruiken voor secundair onderwijs. Het onderzoeksluik werd uitgevoerd in samenwerking met de onderzoeksgroep Taal, Leren & Innoveren van Universiteit Gent.
Naast het onderzoeksrapport verschenen verschillende artikels in het kader van het onderzoeksproject:
- 'Van duurzaam leesbeleid naar sterk leesonderwijs' - FONS
- 'Leesbeleid maken: hoe doe je dat' - MeerTaal
-
'Kijk over het muurtje: het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif' - Kleutergewijs
-
'Sterk leesonderwijs maak je samen: leesbeleid in de praktijk' - Tijdschrift Taal
-
'Van leesscan tot leesplan: lezers maak je samen' - congresbundel HSN
Het resultaat van een samenwerking
De leesscan is het resultaat van een onderzoeksproject van hogeschool Odisee in samenwerking met AP Hogeschool, Universiteit Gent, Iedereen Leest, Stichting Lezen en de Taalunie. Volgende medewerkers van Odisee werkten mee aan het project: Jona Hebbrecht, Lieve Van Severen, Davy De Winne, Rutger De Wilde en Ruth Van Wichelen.
Het onderzoeksproject 'De leesscan' (2019 - 2023) werd gefinancierd met PWO-middelen van hogeschool Odisee. Het digitaal platform van de leesscan kon in 2020 versneld ontwikkeld worden met extra financiële steun van de Taalunie.
Vanaf 2024 neemt Iedereen Leest, de referentieorganisatie rond lezen en leesbevordering, het beheer en de coördinatie van de leesscan op zich.
Een vraag over de leesscan?
Heb je een vraag over het ontstaan van de leesscan? Ben je op zoek naar professionalisering op basis van de leesscan? Stuur ons een bericht via het contactformulier.